Skryté hrozby home officeu

Už v minulom článku sme sa spoločne pozreli na negatívne dopady dlhodobého home officeu. No ako postupuje čas, prichádzajú ďalšie úskalia, s ktorými sa budú musieť vedieť manažéri vysporiadať. Aj keď sa niektoré týkajú jednotlivcov, v konečnom dôsledku zasiahnu celý tím. Aj keď sa home office na jednej strane ukázal ako efektívny nástroj, v ktorom dokážu ľudia veľmi efektívne fungovať, na druhej strane, ak bude vplyv dole uvedených úskalí dlhodobý, tak sa efektivita tímov môže znížiť. Tým nechcem povedať, že home office je zlý spôsob práce, no faktom je, že (ako som už uviedol minule) všetkého veľa škodí. Dlhodobá izolácia si začína pomaly vyberať svoju daň – niektoré problémy sa už postupne vynárajú na povrch, či už vo väčšej alebo menšej miere. Pozrime sa spoločne, o ktoré sa jedná:

1.Konflikty – tu by si človek povedal, že ide skôr o vyslovene tímovú záležitosť. Predsa len, na vznik konfliktu sú potrební minimálne dvaja. Možno si teraz hovoríte: „Dobre, s kolegami je možné mať nedorozumenia, ale keď som doma, tak môžem mať konflikt iba s rodinnými príslušníkmi, nie?.“ Mnohým ľuďom sa javí domáce prostredie ako teritórium imúnne voči pracovným problémom. Avšak, zdanie klame. Aj keď komunikácia neprebieha fyzicky, ale cez obrazovku, či formou chatu, tak predsa len dochádza k interakcii – a tá vždy so sebou nesie riziko vzniku konfliktu. Online priestor dokonca ponúka o mnoho viac príležitostí na nedorozumenia a konflikty, ako komunikácia zoči-voči partnerovi. Čo však vnímam horšie, je tzv. skrytý konflikt. O čo ide? Konflikt síce vznikne, ale nevyústi do slovnej výmeny. Zostane neriešený – a možno to takto vníma iba jedna strana. Nájdu sa ľudia, u ktorých to prehrmí, nebudú si to „brať“ so sebou k ďalšej práci. Ale sú tiež ľudia, ktorí si to so sebou ponesú: na pozadí komunikácie s danou osobou sa vytvorí určitý nahnevaný (možno aj urazený) postoj, ktorý môže negatívne ovplyvniť vyhodnocovanie informácií, činov, ktoré sú súčasťou bežnej pracovnej interakcie s danou osobou. Je to ako snehová guľa, ktorá sa postupne nabaľuje a zväčšuje.. Premlčaný neriešený konflikt sa môže prehlbovať aj len obyčajným emailom, keď si ho dotknutá osoba začne vysvetľovať po svojom. Výsledkom je pocit nepochopenia, mrhanie drahocennej energie na hnev, urážanie sa, na tzv. „žabomyšie vojny“, namiesto koncentrácie na pracovné výsledky

2.Stres – najčastejšie mávajú ľudia stres z práce. To sa nijako nezmenilo ani v prípade, že pracujeme z domu. Ľudia môžu dokonca až vyhorieť z práce v domácom prostredí. Začína sa pomaly vytrácať pojem domov a tak stres môže doma ešte viac narastať. Predsa len, keď sme boli v práci, stresové prostredie sme po príchode domov opustili, no keď pracujeme doma, tak ho opustiť nevieme. Asi najväčším pričinením toho celého je, že ľudia si doma nevedia určiť hranice, do kedy pracujú. Počul som veľa ľudí hovoriť, že začínajú skôr, ako začínali v práci a končia veľa krát neskôr. Je to pochopiteľné, hlavne v prípade, že sme do práce „zažratí.“ Povieme si: „ešte urobím toto“, „a ešte toto dokončím“ a pod.  A práve toto je návod na pomalú, no vo väčšine prípadov istú cestu do záhuby v podobe straty výkonu a chuti do práce.

3.Rozpad tímov – jedná sa asi o najväčší dopad, s ktorým sa manažéri stretnú. V niektorých tímoch dochádza k ich rozpadu napriek tomu, že to tak na prvý pohľad nevyzerá, no tím už prestáva byť tímom. Ako je to možné? Jednotliví členovia sú síce zložkami tímu, ale niektorí sa vnímajú ako samostatné jednotky. Prvé dva body (konflikty, stres) k tomu vedia ešte krásne dopomôcť. Ak sa totiž do tímu zamieša nevyriešený konflikt, tak to má opäť negatívny dopad na samotnú chuť pracovať a výkon ľudí. Ak má človek stres a k tomu ešte aj pocit, že jeho manažér si to nevšíma (čo nemusí byť nevyhnutne pravda), tak sa začína strácať aj samotná dôvera v tíme a pocit svojej hodnoty, prínosu pre tím. Počas práce v tíme (osobne=LIVE) si mnoho  krát prehodíme medzi sebou pár slov, ocenení, ktoré nám vždy dobre padnú. Tak isto aj slová od nadriadeného, ktorý nám z ničoho nič povie: „vďaka za to, čo si urobil“ – toto je nenápadná, no dôležitá odozva na nami vykonanú prácu, ktorá nám dáva motiváciu pokračovať. Toto všetko sa môže v online priestore vytrácať. Postupne sa môže diať, že niektorých ľudí to prestane baviť, pretože začnú mať pocit, že ich snaha je smerovaná do prázdna. Začínajú cítiť apatiu voči práci, ktorú mali kedysi radi a bavila ich. A aj keď nemusí prísť nevyhnutne hneď k jej zmene (svojej práce), tak minimálne začnú o nej rozmýšľať…

Čo nasleduje ďalej? Ak sa uvedené faktory spoja dohromady, tak si ľudia môžu začať nahovárať, že vlastne v danej práce nie sú šťastní a že ich daná práca nenapĺňa. Aj keď nemusí hneď nasledovať tento (najhorší) scenár, tak  predsa len takéto zmýšľanie u ľudí má dopad aj na ich samotnú prácu a aj prácu v kolektíve.

Opísal som len pár faktorov, ktoré majú vplyv a negatívny dopad na prácu v tímoch. Možno, že ste sa v týchto príkladoch našli. Väčšinu týchto problémov je dobré zachytiť skôr ako nastanú alebo v ich zárodku. Ignorovať ich, nie je tá najlepšia cesta. Nabudúce si spolu priblížime, čo môžeme robiť v jednotlivých problémových situáciách tak, aby boli prospešné nie len pre náš tím, ale aj pre nás.




Staň sa lídrom

Prihlásiť sa na kurz

Používaním stránok prevádzkovaných Denis Bulejka súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby

Súhlasím Viac info
Group 3 Created with Sketch.